Program & kurser på Öckerö Seglande gymnasieskola i Öckerö

Nedan finner du det utbud av program och kurser som Öckerö Seglande gymnasieskola erbjuder. Läs gärna mer om de olika programmen på Skolverkets webbplats.

Introduktionsprogram

Vilket program du kan gå beror bland annat på vad du har för mål med din utbildning på programmet. Ett annat alternativ om du inte är behörig, är att gå kvar upp till två år till i grundskolan.

Gymnasieskolan har fem introduktionsprogram för de elever som inte är behöriga till ett nationellt program. De fem programmen är preparandutbildning, programinriktat individuellt val, yrkesintroduktion, individuellt alternativ och språkintroduktion.

Inget av programmen ger examen, utan tanken är att de ska leda vidare till ett nationellt program eller till arbete.

Utbildningen är på heltid och innehållet i utbildningen bestämms i en individuell studieplan. Efter utbildningen får man ett studiebevis.

Inriktningar

  • Individuellt alternativ
  • Introduktionsprogram
  • Introduktionsprogram
  • Introduktionsprogram, individuellt alternativ, mot yrkesintroduktion

Sjöfartsutbildningen

Sjöfartsutbildningen är en riksrekryterande yrkesutbildning inom gymnasieskolan med egna examensmål. Innehållet i och utformningen av utbildningen styrs till stor del av internationella överenskommelser. Efter examen från utbildningen ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta som befattningshavare inom däcks- eller maskinavdelningen ombord på handelsfartyg. Inom utbildningen ska eleverna också ges möjligheter att läsa kurser som förbereder för högskolestudier till fartygsbefäl och maskinbefäl.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om fartygs drift och underhåll samt förmåga att utföra drifts- och underhållsarbete ombord. I detta ingår kunskaper om vakthållning till sjöss samt förmåga att utföra arbetsuppgifter som vaktgående personal. Utbildningen ska även utveckla elevernas kunskaper om rederiers och fartygs säkerhetsorganisation samt förmåga att utföra säkerhets- och miljöskyddsarbete på fartyg. Kunskaper om faktorer som påverkar arbetsmiljön och den personliga säkerheten samt om de regler som finns inom arbetsmiljöområdet ska ingå i detta sammanhang. Vidare ska utbildningen utveckla elevernas kunskaper om olika fartygstyper och om lasthantering ombord samt förmåga att arbeta säkert vid hantering av olika laster. Utbildningen ska också bidra till att utveckla elevernas förmåga att använda digital teknik som förekommer inom för utbildningen relevanta yrkesområden.

Förmåga att ta eget ansvar för sina arbetsuppgifter och för fartygets säkerhet och drift är viktigt för en sjöman. Att aktivt kunna identifiera risker, problem och störningar i driften samt att finna lösningar på dessa tillsammans med den övriga besättningen förutsätter ansvarsfullhet och samarbetsförmåga. En sjöman måste samtidigt kunna arbeta självständigt, ofta ensam, med en arbetsuppgift. Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om de risker som finns på fartyg, förmåga att agera säkerhetsmedvetet i varje situation ombord samt att arbeta både självständigt och tillsammans med andra.

Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av de särdrag som präglar sjömäns arbete och vardag ombord. Exempelvis arbetar sjömän ofta långa perioder borta från hemmet och lever tätt tillsammans med sina arbetskamrater under tjänstgöringsperioden. Detta medför att människor som arbetar till sjöss behöver utveckla förmågor för att klara av arbetet och det sociala livet ombord. Besättningen på ett fartyg kan bestå av människor från flera olika nationer och kulturer, och fartygen trafikerar ofta hamnar i många olika länder. Det ställer höga krav på förståelse av andra kulturer. För att kunna kommunicera, möta och samarbeta med människor i skilda sammanhang ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin kommunikativa förmåga.

Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla ett yrkesmässigt språkbruk som fungerar i olika situationer, med ett ordförråd som är relevant för yrket på både svenska och engelska.

Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla de kunskaper som certifierande myndigheter kräver för att utfärda behörighetsbevis för däckspersonal respektive maskinpersonal. Kraven för behörigheter för sjöfolk anges i nationella och internationella regelverk.

Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på utbildningen. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt förstår yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärande kan också ge en inblick i företagandets villkor.

Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.

Inriktningar

  • Däck
  • Maskin

Marinteknikutbildningen

Marinteknikutbildningen är en riksrekryterande yrkesutbildning inom gymnasieskolan med egna examensmål. Efter examen från utbildningen ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta som till exempel båtbyggare, marintekniker och marin systemtekniker.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om olika typer av fartyg som används som fritidsbåtar samt om deras motorer, system och utrustning. I detta ingår funktion, konstruktion, reparation och service av fritidsbåtar och de system som förekommer.

Stor teknisk bredd och avancerad teknik utmärker de yrken som utbildningen leder till. Den tekniska utrustningen för service av fritidsbåtar blir också alltmer komplex och specialiserad. Detta ställer höga krav på användare och på dem som ska utföra service och underhåll av fritidsbåtar och deras motorer, system och utrustning. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att reflektera över, värdera och välja mellan olika handlingsalternativ. Eleverna ska också ges möjlighet att diskutera och reflektera över sitt eget lärande utifrån olika arbetsuppgifter och därigenom få en förståelse av sin egen yrkesutövning och yrket i stort.

Utvecklingen inom de yrken utbildningen leder till innebär att en person ofta arbetar ensam med många skilda uppgifter i verksamheten. Det ställer höga krav på förmåga till självständig problemlösning. Inom de yrken utbildningen leder till har dock inte alltid en person all den kunskap som krävs för att lösa en viss uppgift. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att arbeta både självständigt och i lag där personer med olika kunskaper och kulturell bakgrund samarbetar för att lösa problem.

Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om och färdigheter i att välja utrustning och metod för att kunna utföra arbetsuppgifter med hänsyn till miljö, kvalitet, säkerhet och ekonomi. Eleverna ska också utveckla förmåga att genomföra olika arbetsuppgifter utifrån krav på hållbar utveckling.

Oavsett om man är anställd eller driver eget företag krävs initiativförmåga, idérikedom, självständighet, personligt ansvarstagande och samarbetsförmåga. Därför ska utbildningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om entreprenörskap och företagande.

Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att använda yrkets fackspråk och kommunicera och samverka med kunder, uppdragsgivare och leverantörer. Eleverna ska utveckla ett serviceinriktat förhållningssätt och förmåga att utföra arbetet med kvalitet och ansvarskänsla. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera sitt arbete enligt de krav som finns inom branschen.

Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på utbildningen. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt förstår yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.

Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.

Inriktningar

  • Service och reparation

Naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst naturvetenskap, matematik och teknik men även inom andra områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om sammanhang i naturen, om livets villkor, om fysikaliska fenomen och skeenden och om kemiska processer. Inom biologi, fysik och kemi beskrivs omvärlden i modeller som utvecklas i ett samspel mellan experiment och teori. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om matematik. Matematik är ett eget ämne med sin särart, och det är även ett hjälpmedel vars begrepp och symbolspråk används för att utforma modeller i avsikt att förstå och analysera samband inom andra ämnesområden. Utbildningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och kreativitet samt deras förmåga till analytiskt tänkande.

Genom utbildningen ska eleverna utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt. Det innefattar förmåga till kritiskt tänkande, logiska resonemang, problemlösning och systematiska iakttagelser. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla en förmåga att värdera olika typer av källor och kunna skilja på påståenden som bygger på vetenskaplig respektive icke-vetenskaplig grund. Förståelse av naturvetenskap bygger på ett samspel mellan teori och praktisk erfarenhet. Experiment, laborationer, fältstudier och andra jämförbara praktiska moment ska därför vara centrala inslag i utbildningen.

Utbildningen ska innehålla ett idéhistoriskt perspektiv vilket innebär att naturvetenskapens idéer och teorier studeras som delar i ett historiskt förlopp. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla intresse för naturvetenskapliga frågeställningar och de ska få ta del av aktuella forskningsrön inom relevanta områden. Utbildningen ska ge förståelse av hur naturvetenskap och samhällsutveckling ömsesidigt har påverkat och påverkar varandra och särskilt belysa naturvetenskapens roll i frågor om hållbar utveckling. Eleverna ska också ges möjlighet till etiska diskussioner om naturvetenskapens roll i samhället.

Språket är ett redskap för kommunikation men också för reflektion och lärande. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att argumentera och att uttrycka sig i avancerade skriv- och talsituationer med anknytning till naturvetenskap och matematik. Eleverna ska även kunna förstå, läsa och skriva om samt diskutera grundläggande naturvetenskap på engelska.

Inom naturvetenskap och matematik sker datainsamling och beräkningar samt modellering i huvudsak med datorstöd. Förmågan att söka, sovra, bearbeta och tolka information samt att tillägna sig ny teknik är viktig för naturvetare och matematiker. Utbildningen ska därför ge god vana att använda modern teknik och utrustning.

Utbildningen ska främja elevernas ansvarstagande och samarbetsförmåga samt stimulera dem att se möjligheter, försöka lösa problem, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling.

Inriktningar

  • Naturvetenskap
  • Naturvetenskapsprogrammet
  • Naturvetenskap

Samhällsvetenskapsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom ett brett samhällsvetenskapligt område.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om samhällsförhållanden i Sverige och världen i övrigt, om samspelet mellan individ och samhälle samt om hur människors livsvillkor varierar över tid och rum. I detta ingår kunskaper om människor som individer, som gruppmedlemmar och som deltagare i en samhällsgemenskap, samt om samhällens strukturer, verksamheter och funktioner. Utbildningen ska behandla frågor om bland annat demokrati, kommunikation, etik, genus och miljö. Utbildningen ska även ge eleverna förståelse av hur olika faktorer påverkar möjligheterna att bygga ett hållbart samhälle.

Utbildningen ska också behandla makt ur ekonomiska, sociala och politiska aspekter. I detta ingår studier av faktorer som kan påverka och förklara det som sker i samhället alltifrån den lokala till den globala nivån. Utbildningen ska ge ett historiskt perspektiv för att eleverna med hjälp av det förflutna ska förstå förhållanden i dagens samhälle och orientera sig inför framtida samhällsförändringar.

Utbildningen ska behandla mediernas och informationsteknikens förutsättningar och möjligheter. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla dels kunskaper om kommunikation och om hur åsikter och värderingar uppkommer, dels färdigheter i att kommunicera och presentera sina kunskaper, bland annat med hjälp av digitala verktyg och medier.

Utifrån studier av samhällsfrågor ska utbildningen ge eleverna möjlighet att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt. I detta ingår att kunna avgöra om påståenden är grundade på fakta och att kunna urskilja värderingar i olika typer av källor. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att söka, sovra och bearbeta information med källkritisk medvetenhet.

Utbildningen ska utveckla elevernas vetenskapliga medvetenhet genom att de får formulera och utreda frågeställningar och pröva att tillämpa teorier och metoder som används inom samhällsvetenskapen. Eleverna ska ges möjlighet att diskutera lösningar på samhällsvetenskapliga problem och motivera ställningstaganden med väl grundade argument.

Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att skriva, läsa, tolka och förstå olika typer av texter inom utbildningens olika kunskapsområden. Eleverna ska också ges möjlighet att uttrycka sig i varierande skriv- och talsituationer på framför allt svenska och engelska.

Utbildningen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga, kreativitet, självständighet, ansvarstagande och förmåga att se möjligheter, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling. Utbildningen ska också ge förutsättningar för eleverna att utveckla ett tvärvetenskapligt förhållningssätt.

Inriktningar

  • Samhällsvetenskap
  • Samhällsvetenskapsprogrammet
  • Samhällsvetenskap

Marinteknikutbildningen

Marinteknikutbildningen är en riksrekryterande yrkesutbildning med egna examensmål inom gymnasieskolan. Efter examen från utbildningen ska eleverna ha de fördjupade kunskaper som behövs för att arbeta som till exempel marintekniker eller båtbyggare. Utbildningen kan också förbereda för fortsatta studier, till exempel på yrkeshögskola eller högskola.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om de olika typer av fartyg som används som fritidsbåtar och som mindre fartyg i yrkestrafik samt om fartygens funktion och konstruktion. Utbildningen ska också utveckla elevernas förmåga att utföra diagnostik, underhåll och service av fartygen och deras motorer, system samt utrustning. Dessutom ska utbildningen utveckla elevernas kunskaper om design och nyproduktion med förekommande installationer.

Utbildningens arbetsområden präglas av teknisk bredd och samtidigt hög förändringstakt. Den tekniska utrustningen för arbetets utförande blir alltmer komplex och specialiserad samtidigt som tekniska installationer, system och utrustning i allt högre utsträckning är digital. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att använda både digital teknik och traditionella metoder. Därtill ställer de marintekniska arbetsområdenas bredd och förändringstakt krav på kontinuerligt lärande och personligt ansvarstagande. Utbildningen ska därför stimulera elevernas nyfikenhet, tilltro till sin egen förmåga och vilja till fortsatt lärande i arbetslivet. De marintekniska arbetsområdena står även under kontinuerlig förändring gällande skydd av den marina miljön och utveckling inom de maritima näringarna. Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om vad som främjar social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet inom de marintekniska arbetsområdena samt förmåga att omsätta dessa kunskaper i praktisk handling under yrkesutövning.

Många arbetsmoment inom de marintekniska områdena innebär förhöjda risker av olika slag och därför ska arbetsmiljö, säkerhet och ergonomi ha en central plats i utbildningen. Eleverna ska utveckla kunskaper om lagar och bestämmelser på området. De ska även utveckla förmåga att agera säkerhetsmedvetet under yrkesutövning för att främja god hälsa gällande den egna individen, arbetskollegor och tredje person.

Yrkespersoner inom det marintekniska området ställs dagligen inför situationer som kräver flera avvägda beslut. De marintekniska yrkena innebär också ofta ensamarbete med många parallellt pågående och skilda uppgifter vilket ställer krav på förmåga till självständig problemlösning och ansvarsfullt beslutstagande. Samtidigt har sällan en ensam yrkesperson den samlade kunskapen för att lösa en uppgift utan samarbeten i olika konstellationer förekommer. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att arbeta både enskilt och i samarbete med andra. Utbildningen ska därtill stimulera elevernas initiativförmåga och kreativitet samt utveckla deras förmåga att reflektera över, värdera och välja mellan olika handlingsalternativ. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla ett entreprenöriellt förhållningssätt till sig själva som yrkespersoner och till sitt yrkesområde.

Arbete inom de marintekniska områdena innebär återkommande kontakter med uppdragsgivare, leverantörer och kunder, vilket ställer krav på känsla för service samt förmåga till situationsanpassat bemötande. För att gynna kommunikation och samverkan med andra människor oavsett bakgrund och sammanhang ska utbildningen utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska hur normer, värderingar och strukturer påverkar arbetsområdena. Utbildningen ska därtill belysa hur människors olika förutsättningar och möjligheter kan påverka arbetet samt ge eleverna strategier för att agera i uppkomna situationer. Därtill sker kommunikation, instruktion och dokumentation på arbetsplatserna i allt högre grad på engelska och utbildningen ska därför leda till att eleverna utvecklar ett fackspråk med relevant ordförråd på svenska och engelska.

Arbetsplatsförlagt lärande ska ingå i utbildningen. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.

Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.

Marinteknikutbildningen

Programmet saknar beskrivning

Sjöfartsutbildningen

Sjöfartsutbildningen är en riksrekryterande yrkesutbildning med egna examensmål inom gymnasieskolan. Efter examen från utbildningen ska eleverna ha de fördjupade kunskaper som behövs för att arbeta som befattningshavare inom däcks- eller maskinavdelningen ombord på fartyg i yrkestrafik. Utbildningen kan också förbereda för fortsatta studier, till exempel på yrkeshögskola eller högskola. Utbildningens innehåll styrs till stor del av internationella bestämmelser och överenskommelser.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om fartygs drift och underhåll samt deras färdigheter i att utföra drift- och underhållsarbete ombord. Den ska utveckla elevernas kunskaper om hur säkerhetsarbete är organiserat vid arbete till sjöss samt utveckla elevernas förmåga att utföra säkerhetsarbete ombord.

Arbetet ombord handlar om att aktivt och förebyggande kunna identifiera och avvärja risker för driftstörningar samt hitta lösningar på uppkomna problem. Arbetsuppgifter måste kunna lösas både enskilt och tillsammans med andra. Enskilda arbetsuppgifter relaterar också ofta direkt till fartygets säkerhet och drift som helhet. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att agera säkerhetsmedvetet under yrkesutövning samt deras förmåga att arbeta såväl enskilt som i samarbete med andra. Arbetsmiljö, säkerhet och ergonomi ska ha en central plats i utbildningen där eleverna ska utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser på området samt om de faktorer som påverkar arbetsmiljö, personlig säkerhet och passagerarsäkerhet.

Utbildningens arbetsområden präglas av snabb teknisk utveckling där installationer, system och utrustning i allt större utsträckning är digitala. Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om både digital teknik och traditionella metoder, liksom deras förståelse av de olika metodernas för- och nackdelar i relation till säkerhet. Därtill står utbildningens arbetsområden under kontinuerlig förändring gällande hållbar utveckling. Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om vad som främjar social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet samt förmåga att omsätta dessa kunskaper i praktisk handling under yrkesutövning. Arbetsområdenas utveckling ställer krav på kontinuerligt lärande och personligt ansvarstagande och utbildningen ska därför stimulera elevernas nyfikenhet och tilltro till sin förmåga samt ge eleverna möjlighet att utveckla ett utforskande förhållningssätt.

Arbete till sjöss innebär ofta långa perioder borta från hemmet där besättningen lever tätt tillsammans under tjänstgöringsperioden. Dessutom möter sjöfolk ofta människor med olika erfarenheter där interaktionen äger rum i olika sammanhang och miljöer vilket ställer krav på medvetenhet och förståelse utifrån faktorer som till exempel bakgrund, ålder, kön och könsidentitet. Utbildningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar förståelse av de särdrag som präglar arbete och vardag ombord samt deras förmåga att samverka och kommunicera med andra människor oavsett bakgrund. Utbildningen ska även belysa hur människors olika förutsättningar och möjligheter kan påverka arbetet samt ge eleverna strategier för att agera i uppkomna situationer.

Sjöfartsbranschen befinner sig i en internationell miljö. Utbildningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla ett fackspråk med relevant ordförråd på svenska och engelska. Utbildningen ska även utveckla elevernas kunskaper om gällande nationella och internationella lagar och andra bestämmelser samt om behörighetskraven inom valt yrke.

Arbetsplatsförlagt lärande ska ingå i utbildningen. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.

Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.

Sjöfartsutbildningen, däck

Sjöfartsutbildningen har två inriktningar.

Inriktningen däck ska ge kunskaper om drift och underhåll inom fartygets däcksavdelning. Inriktningen leder till arbete som lättmatros. Inriktningen leder efter godkänd sjötid till arbete som matros.

Inriktningen maskin ska ge kunskaper om drift och underhåll inom fartygets maskinavdelning. Inriktningen leder till arbete som vaktgående maskinpersonal. Inriktningen leder efter godkänd sjötid till arbete som befaren maskinpersonal.

Sjöfartsutbildningen, maskin

Sjöfartsutbildningen har två inriktningar.

Inriktningen däck ska ge kunskaper om drift och underhåll inom fartygets däcksavdelning. Inriktningen leder till arbete som lättmatros. Inriktningen leder efter godkänd sjötid till arbete som matros.

Inriktningen maskin ska ge kunskaper om drift och underhåll inom fartygets maskinavdelning. Inriktningen leder till arbete som vaktgående maskinpersonal. Inriktningen leder efter godkänd sjötid till arbete som befaren maskinpersonal.