Hjälp ditt barn att nå längre på 15 minuter

Publicerad: måndag 17 februari 2020

Hjälp ditt barn att nå längre på 15 minuter

Självklart vill du att ditt barn ska lyckas bättre i skolan och få högre betyg, men hur?

Genom att ägna 15 minuter av din dag åt ditt barn kommer du se hur du på ett effektivt sätt hjälper ditt barn att komma längre i skolan.


Börja med ”Tankeboken”

Dagligen hör, läser och ser vi saker, men hur ofta stannar vi upp och tänker på vad vi upplever? Eller hur ofta pratar och reflekterar vi med varandra över de saker vi upplever? Sällan, eller hur? Tankeboken är ett hjälpmedel som du kan använda tillsammans med ditt barn där ni tillsammans får öva på att prata om ett vanligt ämne. Det kan exempelvis handla om en artikel som ni båda har läst, ett nyhetsklipp du såg eller om en bild i tidningen.  Enkelt.

 

Välj ett ämne utifrån vad ditt barn har för intresse

En viktig sak att tänka på vid användning av tankeboken, är att välja ett ämne som ditt barn intresserar sig för. Det kan handla om allt ifrån en artikel om ridning, rymden eller varför inte ett utdrag från en bok? Genom de fyra stegen nedan tränar ni enkelt på skolans viktigaste förmågor:

 

  1. Samanfattning:
    Sammanfatta det ni har läst, upplevt, hört eller sett genom att göra det kort.

 

  1. Förklara och reflektera:
    Förklara och reflektera över budskapet – varför finns just det som ni pratar om?

 

  1. Egna tankar:
    Prata om era egna tankar kring innehållet helt öppet.

 

  1. Konsekvenser:
    Vad innebär detta för andra saker, vad kan det orsaka eller påverka?

 

Glöm inte att vi ser olika på världen

Alla kan genomföra den här övningen eftersom även om du och ditt barn har olika kunskapsnivåer så har ni båda åsikter om de saker ni får uppleva. Det spelar heller ingen roll vad ni har för erfarenheter sedan tidigare eftersom du alltid kan prata utifrån dina egna kunskaper och förutsättningar vilket i sin tur kan leda till en varierad diskussion.

 

Något som är säkert är att ni båda kommer att ha olika synvinklar och tänka på olika saker och sätt. Kanske sammanfattar, reflekterar och drar ni slutsatser som är olika – men spelar det någon roll? Samtalet mellan varandra och att ni gör det tillsammans är det som är viktigast. Varför inte testa att välja ett ämne som du själv tycker är intressant? Det finns en chans till att ni hittar ytterligare ett gemensamt intresse!